Sektor turystyczny w Norwegii. Możliwości zatrudnienia

turystyka

Szacuje się, że w nadchodzącym roku coraz więcej norweskich i zagranicznych turystów wybierze wakacje w Norwegii ze względu na trzy główne czynniki:

  • Gwałtownie rozwijającą się „turystykę przygodową”, która wyprzedza inne sektory turystyki.
  • Oczekuje się, że norweska gospodarka będzie bardziej spójna i przejrzysta w stosunku do innych krajów.
  • Usługi stają się coraz dostępniejsze (np. niskie ceny biletów lotniczych).

Zapotrzebowanie na pracowników w sektorze turystycznym

Hotele znajdujące się w większych norweskich miastach i miejscowościach zatrudniają więcej podstawowych pracowników niż hotele podmiejskie. W prywatnym (wakacje / wolny czas) i biznesowym (konferencje) segmencie odczuwalne jest zapotrzebowanie na pracowników sektora turystycznego. Zmiana pracowników w sektorze turystycznym jest bezpośrednio związana z wahaniami sezonowymi. Sezon letni zwykle rozpoczyna się w maju i trwa do sierpnia / września, a sezon zimowy zazwyczaj rozpoczyna się w listopadzie, a kończy w marcu / kwietniu. Więc jeśli szukasz pracy w sektorze turystycznym, należy pamiętać, że w okresie międzysezonowym, może nie być zapotrzebowania na pracowników.

W Norwegii istnieją dwa główne rodzaje przedsiębiorstw działających w sektorze turystyki żywieniowej:

  • Firmy działające tylko w sezonie letnim, w większości zlokalizowane na zachodnim wybrzeżu, gdzie usługi turystyczne najbardziej są związane z fiordami – to się nazywa „Norwegia Fiordów”. Regiony te obejmują okręgi Sogn og Fjordane, Hordaland oraz Rogaland. Ponadto, południowe wybrzeże Norwegii (Sørlandet) również należy do tej kategorii.
  • Firmy działające w okresie letnim i zimowym obejmują norweskie regiony górskie, szczególnie region Buskerud (Hallingdal) oraz region Oppland (Lillehammer), a także regiony Hedmark i Telemark, chociaż w niektórych miejscowościach w lecie zatrudnienie jest znacznie mniejsze niż w zimie.

Dobrą wiadomością jest to, że w dużych norweskich miastach (Oslo, Bergen, Stavanger i Trondheim), zapotrzebowanie na pracowników w sektorze turystyki nadal pozostaje duże zarówno w okresie letnim jak i w zimowym.
Popyt na wykwalifikowanych pracowników, najlepiej posiadających kwalifikacje zawodowe lub odpowiednie doświadczenie, jest stały, zwłaszcza na tych z następujących dziedzin:

  • Starszych kucharzy i zwykłych kucharzy
  • Kelnerów i barmanów
  • Recepcjonistów, kierowników zmiany
  • Terapeutów SPA
  • Przewodników

Ponadto, obserwuje się stałe zapotrzebowanie na tych niewykwalifikowanych pracowników:

  • Sprzątaczek
  • Barmanów i kelnerów
  • Asystentów personelu obsługi
  • Pomocników w kuchni

Wymagania językowe

Firmy działające w sektorze turystyki zwykle wymagają dobrej znajomości języka norweskiego lub innego języka skandynawskiego (duńskiego lub szwedzkiego). Szczególnie wymagane jest to od pracowników, którzy komunikują się z klientami, np. pracowników recepcji, kelnerów itd. Języki te są ważne, ponieważ większość gości odwiedzających hotele to Skandynawowie. W sektorze turystycznym pracuje jednak znacznie wyższy procent obcokrajowców, w porównaniu z innymi sektorami. Sektor zatrudnia wielu pracowników posiadających wykształcenie międzynarodowe oraz doświadczenie zawodowe.

Niektórzy pracodawcy używają języka angielskiego jako wspólnego języka roboczego, więc przydatna jest dobra znajomość języka angielskiego. Niemówiącym w języku norweskim najprościej jest zatrudnić się w kuchni lub jako sprzątaczka. Należy pamiętać, że prawie wszyscy norwescy pracodawcy proszą o listy referencyjne, najlepiej od poprzedniego pracodawcy.

Lekcje języka norweskiego

Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>