Praca pielęgniarek w Norwegii
Pielęgniarki są potrzebne w różnych norweskich miejscowościach. Norweskie władze lokalne mają obowiązek zapewnienia opieki zdrowotnej dla osób starszych oraz chorych. Najczęściej pielęgniarki pracują w szpitalach i innych lokalnych zakładach opieki zdrowotnej, takich jak dom opieki pielęgniarskiej, zapewniając opiekę zdrowotną w warunkach domowych, w szkołach i publicznych ośrodkach zdrowia. Co ciekawe, Norwegia jest podzielona na cztery regiony, w których znajdują się zakłady opieki zdrowotnej: Norwegia Południowo-wschodnia, Norwegia Zachodnia, Norwegia Środkowa i Norwegia Północna. W każdym z tych regionów oddzielnie jest zarządzana działalność szpitali. Na poszczególnych stronach internetowych można znaleźć przegląd różnych szpitali oraz linki i informacje dla osób poszukujących pracy w dziedzinie opieki zdrowotnej. Więcej informacji można znaleźć na zdrowotnym norweskim portalu społecznościowym helsenorge.no.
Informacje dla poszukujących pracy pielęgniarek w Norwegii
Szukając pracy w służbie zdrowia w Norwegii, możecie zwracać się do publicznych agencji zatrudnienia. Na stronie Norweskiego Urzędu Pracy i Opieki Społecznej (NAV) znajdują się informacje na temat wolnych miejsc pracy, dlatego ta strona jest dobrym punktem wyjścia dla rozpoczynających poszukiwania pracy w Norwegii. Obcokrajowcy mogą również odwiedzić stronę internetową EURES – Europejski Portal Mobilności Zawodowej – lub skontaktować się z doradcą EURES lub lokalnym biurem NAV. Inną możliwością szukania pracy jest bezpośrednia komunikacja z potencjalnymi pracodawcami. Ponadto, można zwracać się do agencji zatrudnienia, które specjalizują się w poszukiwaniu pracowników świadczących usługi w zakresie zdrowia i opieki.
Uprawnienia do wykonywania zawodu pielęgniarki
W Norwegii niektóre zawody są regulowane przez prawo, dlatego, jeżeli chcemy je wykonywać, musimy ubiegać o zezwolenie. Norweski Urząd Rejestracji Personelu Opieki Zdrowotnej (HSC) jest odpowiedzialny za wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności opieki zdrowotnej, które jest potrzebne dla pracowników służby zdrowia, takich jak lekarze, psycholodzy, pielęgniarki, farmaceuci, laboranci, pielęgniarki wspomagające, pracownicy socjalni i inni. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie Norweskiego Urzędu Rejestracji Pracowników Służby Zdrowia (SPC). W większości przypadków norwescy pracodawcy wymagają, żeby pracownicy służby zdrowia posiadali wystawione w Norwegii zezwolenie na prowadzenie takiej działalności. Można ubiegać się o zezwolenie, które nadaje pełne prawa do prowadzenia działalności w zakresie opieki zdrowotnej lub ubiegać się o licencję, wydawaną na określony okres. Obowiązkiem pracodawcy jest weryfikacja daty ważności uprawnień pracownika do podejmowania działań w zakresie zdrowia. Żeby ubiegać się o zezwolenie lub licencję, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy. Wszystkie niezbędne dokumenty muszą być złożone w jednym z języków skandynawskich (duński, norweski lub szwedzki) lub w języku angielskim. Nigdy nie wysyłajcie oryginałów dokumentów, lecz podawajcie uwierzytelnione kopie. Ponadto, ważne jest, aby pamiętać, że za ubieganie się o zezwolenie na wykonywanie usług zdrowotnych może być pobierana opłata. Najnowsze informacje o zawodzie pielęgniarki w Norwegii podane są publikacji Sykepleien wydawanej przez Norweskie Stowarzyszenie Pielęgniarek.
Zostaw komentarz